Zakup mieszkania z rynku wtórnego – co sprawdzić przed podpisaniem umowy?

Zakup mieszkania z rynku wtórnego – co sprawdzić przed podpisaniem umowy?
Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Bardzo wiele osób decyduje się na zakup mieszkania z rynku wtórnego i nie bez powodu. Takie rozwiązanie ma bowiem bardzo wiele zalet – zazwyczaj są to mieszkania w świetnej lokalizacji oraz w korzystnej cenie. Podpowiadamy jednak, co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy, kupując takie właśnie mieszkanie.

Podstawy, czyli stan mieszkania

Przed podjęciem decyzji o kupnie mieszkania z rynku wtórnego należy przede wszystkim dokonać dokładnych oględzin lokum. Koniecznie sprawdź stan instalacji elektrycznej i gazowej oraz kanalizacji wodnej. Warto posprawdzać także okna i drzwi oraz ogólny stan ścian, szczególnie tych nośnych, oraz podłóg. Istotne może okazać się także sprawdzenie balkonu, jeśli mieszkanie takowy posiada –  sprawdź  stan kafelków i poręczy, a także stan drzwi balkonowych oraz to, czy balustrada nie jest umieszczona za nisko (na przykład dla dzieci, zwierząt) Oczywiście, jeśli na przykład okaże się, że okna są nieszczelne, nie jest to powód do rezygnacji z konkretnego lokalu, można jednak w takiej sytuacji negocjować cenę, która pokryje ewentualne usterki. 

Dokumenty do sprawdzenia

Oprócz stanu mieszkania, konieczne jest także rzetelne sprawdzenie wszystkich dokumentów. Niezwykle ważne jest przede wszystkim sprawdzenie Księgi Wieczystej. A czym jest Księga Wieczysta? Można powiedzieć, że jest ona dla nieruchomości tym, czym dla człowieka jest dowód osobisty. Jest to bowiem podstawowy dokument, który potwierdza własność nieruchomości. Rejestr Ksiąg Wieczystych jest więc pierwszym ze źródeł informacji, z którego warto skorzystać, planując zakup mieszkania, czy jakiejkolwiek innej nieruchomości. Możesz zapoznać się z treścią interesującej Cię Księgi Wieczystej w siedzibie sądu lub korzystając z internetowych wyszukiwarek.

Sprawdzenie Księgi Wieczystej jest ważne, ponieważ zawiera ona wszystkie istotne informacje na temat nieruchomości, na przykład pełny adres nieruchomości, informacje na temat powierzchni nieruchomości gruntowej oraz budynków, wszystkie dane właściciela lub współwłaścicieli, wpisy dotyczące hipoteki, prawa przysługujące wobec nieruchomości osobom innym niż właściciel, związane z nieruchomością służebności gruntowe oraz informacje o zawartych przez właściciela umowach dożywocia, pierwokupu i podobnych. Dzięki Księgom Wieczystym możesz więc potwierdzić, czy sprzedający rzeczywiście posiada prawa do lokalu.

Oprócz Ksiąg Wieczystych warto także zweryfikować informacje o zameldowanych w mieszkaniu osobach. Oczywiście przed dokonaniem transakcji konieczne będzie, aby właściciel dokonał wymeldowania każdego mieszkańca. Pamiętaj jednak, że samo zapewnienie ze strony sprzedającego nie wystarczy – koniecznie jest, aby dostarczył odpowiednie zaświadczenie o stanie zameldowania, które jest dokumentem urzędowym.

Ostatni etap, czyli zawarcie umowy

Jeśli sprawdzisz już wszystkie istotne dokumenty oraz zdecydujesz się na zakup mieszkania, przychodzi czas na zawarcie umowy. Warto jednak pamiętać, że taka umowa ma wysoką wagę oraz niesie za sobą długofalowe konsekwencje związane z jej zawarciem, dlatego też najlepiej jest dokładnie sprawdzić taką umowę z pomocą prawnika przed złożeniem podpisu. Dzięki temu będziemy pewni, że umowa nie zawiera niekorzystnych dla nas postanowień.

Jeśli więc szukasz pomocy prawnej w tej kwestii, koniecznie zapoznaj się z ofertą Kancelarii Prawnej RPMS Staniszewski &  Wspólnicy, która dostępna jest na stronie https://rpms.pl/  

Zdjęcie główne:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*